كوپلينگ هيدروليك

کوپلینگ هیدرولیک و کاربردهای آن

کوپلینگ هیدرولیک نوعی دستگاه هیدرودینامیکی بشمار می رود که کاربرد آن در انتقال قدرت مکانیکی چرخش می باشد. این قطعه جایگزینی به جای کلاچ مکانیکی در گیربکس خودرو محسوب می شود. علاوه بر این، کوپلینگ هیدرولیک این قابلیت را دارد که در مواردی که نیاز به انجام عملیاتی با سرعت قابل تغییر و یا استارت سیستم بصورت کنترل شده می باشد فرآیند انتقال قدرت را بدون تولید شوک انجام دهد.

کوپلینگ های هیدرولیک با سرعتی بالاتر از ۱۰۰۰ دور در دقیقه عمل کرده و با سرعت های ۱۰۰۰، ۱۵۰۰، ۳۰۰۰ دور، در بازار ایران عرضه می شوند.

 

کوپلینگ هیدرولیک متشکل از سه بخش اصلی می باشد:

  1. بدنه کوپلینگ
  2. توربین ورودی یا چرخ اولیه (متصل به شفت ورودی)
  3. توربین خروجی یا چرخ ثانویه (متصل به شفت خروجی)

توربین با استفاده از یک محرک اولیه که عموماً یک موتور الکتریکی است به چرخش درآمده و بوسیله حرکت پروانه این حرکت چرخشی را به سیال منتقل می کند. این امر سبب هدایت سیال هیدرولیک به سمت توربین خروجی می شود. تفاوت ایجاد شده بین سرعت زاویه ای در مرحله ورودی با مرحله خروجی به شکل اعمال نیرویی خالص سبب ایجاد نیروی گشتاور شده و در نهایت موجب چرخش توربین خروجی در جهت مشابه پمپ می شود.

 

مزایای استفاده از کوپلینگ هیدرولیک

  • امکان اعمال نیرویی به میزان دو برابر به موتور
  • جلوگیری از آسیب دیدگی موتور و شافت انتقال نیرو
  • امکان راه اندازی و یا خاموش نمودن الکتروموتورها بصورت پیاپی و اعمال ترمز با معکوس نمودن جهت گردش موتور
  • حفاظت از موتور و دستگاه گردنده در برابر بارهای ضربه ای (به دلیل انتقال نیرو بوسیله روغن هیدرولیک)
  • صرفه جویی در میزان مصرف انرژی

 

موارد استفاده کوپلینگ هیدرولیک

  • خطوط انتقال غلات، سیستم جمع کننده کابل ها، کمپرسورها
  • قابلیت استفاده در دکل های حفاری
  • کاربرد در دستگاه های شهربازی
  • استفاده در گیربکس خودرو
  • کاربرد در حمل و نقل هوایی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× ارسال پیام در واتساپ